کاربرد نانوتکنولوژی چیست؟

نانوتکنولوژی چیست؟

نانوتکنولوژی کمک می کند تا بسیاری از فن آوری ها و بخش های صنعت: فناوری اطلاعات، امنیت داخلی، پزشکی، حمل و نقل، انرژی، ایمنی مواد غذایی، و علم محیط زیست، ساختارهای مهندسی و معماری و حتی بسیاری از موارد دیگر، به طور قابل توجهی بهبود یافته و حتی انقلابی کنند.

مزایای استفاده از نانوتکنولوژی در کفسابی

با استفاده از نانوتکنولوژی مواد به طور موثر می توانند قوی تر، سبک تر، با دوام تر، واکنش پذیری بیشتر، در بین بسیاری از صفات دیگر باشند.

وزن سبک خودروها، کامیون ها، هواپیماها، قایق ها و کشتی های فضایی می تواند منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت شود. مواد افزودنی فناوری نانو در مواد کامپوزیت پلیمر، راکت تنیس، دوچرخه، کلاه موتورسیکلت، قطعات خودرو، چمدان و وسایل ابزار قدرت استفاده می شود و آنها را سبک وزن، سفت، دوام و انعطاف پذیر می کنند. ورق های نانو لوله های کربنی در حال حاضر برای استفاده در وسایل نقلیه نسل بعدی تولید می شوند. به عنوان مثال، ترکیبی از وزن سبک و هدایت آنها را برای برنامه های کاربردی مانند محافظ الکترومغناطیسی و مدیریت حرارتی ایده آل می کند.

نانوتکنولوژی درمصالح ساختمانی

نانوتکنولوژی یک ایده هیجان انگیز و نوآورانه است که مزایای زیادی را در بسیاری از زمینه های زندگی، صنعت و تجارت، از جمله ساخت و ساز و محیط زیست ایجاد می کند. با این حال نگرانی های مربوط به تاثیرات بهداشتی از فناوری های نانو وجود دارد. در صنعت ساخت و ساز استفاده از نانوتکنولوژی بسیار مفید است.

مواد عایق ایروژل، که از نانوذرات سیلیکا جدا شده توسط نانوپورها تشکیل شده است، عمدتا هوا است، و آن را عایق بندی عالی می کند. برای مثال دیوارهای خانه خود را عایق بندی کنید اگر از مواد این عنصر به جای عایق بندی معمول استفاده می کنید حدود یک سوم ضخامت دارد.

محققان بر این باورند که لوله های کربنی می توانند حفره های موجود در بتن معمولی را پر کنند. حفره ها هستند که اجازه نفوذ آب به بتن را می دهند.

رنگ که باعث کاهش احتمال قالب و کپک ها در مناطق مرطوب ساختمان مانند حمام و یا نمای بیرونی می شود. رنگ حاوی نانوذرات نقره ای است که مانع رشد کپک و باکتری ها می شود.

سلول های خورشیدی که می توانند به صورت پوشش روی پنجره ها یا سایر مصالح ساختمانی نصب شوند و به عنوان "ساختمان مجتمع فتوولتائیک" نامگذاری شوند.

 مواد نانوفوتونی که به علت تابش اشعه مادون قرمز به فضا پرتاب می شود، خنک سازی یک ساختمان بدون نیاز به برق برای اجرای سیستم های تهویه مطبوع.

نانوتکنولوژی در بتن :  مخلوطی از سیمان، سنگ آهک و آب است. رفتار مکانیکی مواد بتونی بستگی به پدیده ای است که در میکروسکوپ و نانومتر رخ می دهد. فناوری نانو می تواند ساختار مواد بتنی را تغییر دهد و در نهایت باعث بهبود خواص مواد به عنوان تراکم فله ، عملکرد مکانیکی ، ثبات دوره ، طول عمر، پایداری بتن شود.

بررسی و اصلاح این منافذ های نانو مقیاس می تواند بتن را بهبود بخشد . علاوه بر این می تواند ضعف آن را در تنش جبران کند . افزودن سیلیکات نانو در یک مقیاس نانو می تواند دوام ساختارهای بتنی در معرض نمک های ضد انجماد را بهبود بخشد.

نانوتکنولوژی در فولاد : خستگی یک مسئله مهم است که می تواند منجر به شکست ساختاری فولاد مورد نیاز در بارگذاری چرخه ای مانند پل ها و برج ها شود. اضافه شدن نانوذرات مس باعث کاهش ناهمواری سطح فولاد می شود.

مهمترین و مهم ترین سازه هایی که از نانوتکنولوژی استفاده می شود عبارتند از:

1) مصالح ساختمانی با عملکرد فوق العاده بالا (دوام بالا، قابلیت بالا و مقاومت بالا) از جمله فولاد، بتن، پلیمرها و کامپوزیت های ساختمانی خود پرداز.

2) سنسورهای ساختاری جاسازی شده که می توانند برای نظارت بر محتوای بهداشت و رطوبت مانند MEMS و دانه های هوشمند استفاده شوند.

3) پوشش های جدید مانند تمیز کردن و پوشش محافظتی ضد خوردگی.

4) طراحی جدید ساختاری برای سازه های مجهز به مواد قوی با قابلیت انعطاف پذیری فوق العاده.

5) ابزار جدیدی که می تواند برای تشخیص ساختار نانو ساختار کامپوزیت ساختاری استفاده شود.

خدمات نانو در کف سابی ایلیا شامل نانوساب ، نانو نمای ساختمان ،نانو مصالح سیمانی ، بتنی ، سنگی ، چوبی و جلای رنگ سنگ کف و نما می شود.

 

نظر خود را بنویسید